Doorgaan naar hoofdcontent

Stop de aflosboete!


Waarom dit onderwerp?
Dit blog schrijf ik als hobby om bezig te zijn met personal finance en ik probeer politieke onderwerpen te vermijden. Vandaag maak ik een uitzondering. Ik heb niets met de partij 50 plus maar dit onderwerp raakt mij. Ik heb al 3 keer een blog willen schrijven hierover en telkens heb ik besloten om het niet te doen maar ik doe het vandaag wel. Ik ga proberen een uitleg te geven waarom.

Gelukkig is iedereen anders. Soms is het lastig maar diversiteit is juist goed. Nu stimuleer de overheid sinds een aantal jaren om onze enorme hypotheekschuld af te lossen. Dit gebeurd vooral door het verplichte aflossen via de annuïteitenhypotheek en of gecombineerd met de lineairehypotheek. Veel woningbezitters lossen in consuminderland nog extra af om zo snel mogelijk hypotheek vrij te zijn. Het is jammer dat juist de overheid nu de regels heeft veranderd en dat we straks de komende 30 jaar steeds meer belasting gaan betalen voor het afgeloste huis.

Eigenbelang
Ja, ik heb 100% belang bij dit onderwerp. Mijn huis is sinds dit jaar afgelost. Ik ben nog jong en als de maatregel doorgaat dan kost dit mij wel wat geld. De kosten zijn voor mij te overzien. Het probleem dat de regels tijdens het spel zijn veranderd. Dat vind ik echt niet eerlijk. Als conservatief ook niet eerlijk dat ik al veel belasting hebt betaald. Ik heb over mijn inkomsten belasting betaald. Jaren lang heb ik 4%  vermogensrendementsheffing betaald over mijn vermogen toe ik nog spaarde voor mijn huis. Ik heb 6 jaar gebruik gemaakt van een bescheiden hypotheekrente aftrek dat dan weer wel. Ik vind het niet eerlijk om weer belasting te moeten betalen over vermogen waarover ik soms al 2 keer belasting betaald heeft. Enige nuance is er wel. Ik besef heel goed dat ik bevoorrecht ben en het te betalen bedrag is echt te overzien zeker nu het langzaam wordt opgebouwd in een periode van 30 jaar.

Uitleg een meer info
Op de website Ik ben frits.nl vind je uitleg over de gevolgen. En kun je uitrekenen voor je enigensituatie.

Kom in actie
De partij 50 plus heeft 300.000 handtekeningen nodig om dit onderwerp een referendum te organiseren. Persoonlijk vind ik dit een beter onderwerp dan de eerdere referenda over Oekraïne en in maart over de sleepwet.
Daarnaast is het nog maar de vraag als er voldoende handtekeningen zijn er ook daadwerkelijk een referendum komt. Er ligt een plan om de huidige wet in te trekken.

Willen jullie a.u.b. op https://stopaflosboete.nl/  het formulier invullen met handtekening. Dit kan volledig digitaal. Ik heb het gedaan en hoop nu op een referendum. Wellicht willen jullie dit onderwerp op je eigen blog / facebook pagina onder de aandacht brengen.

Super bedankt voor je medewerking!

(Foto komt van https://stopaflosboete.nl/)

Reacties

  1. 50plus laat zich weer van hun meest graaierige kant zien. De nieuwe wet is geen aflosboete, maar Wet Hillen was een aflosbonus voor mensen die hun laatste stukje hypotheek afloste.
    Als over 30 (!!) jaar de Wet Hillen is afgeschaf, dan is elke euro aflossen nog steeds gunstig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De spelregels zijn op vele andere terreinen ook gewijzigd. Soms is het niet anders. De jongere partner krijgt nu later zijn helft van de AOW, bijvoorbeeld. Niks zo onzeker als het leven en zo zeker als de dood.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten