Doorgaan naar hoofdcontent

Wat als...ik mijn begroting moet halveren.


Gelukkig is er niets aan de hand maar ik ben er even voor gaan zitten. Zou het mogelijk zijn om mijn begroting te halveren? Ik vond het een spannende vraag. Het is wel eens goed om op een rustig moment een crisissituatie door te rekenen. Zeg maar een stevige stresstest van mijn huishouden.

Om te beginnen is mijn maand begroting € 900 daar moet dus € 450 van geschrapt gaan worden. Dit zijn alleen mijn vaste en variabele lasten. Alle nieuwe dingen, vakantie e.d. worden betaald uit reserveringen. Als eerste zal mijn auto de deur uit gaan. Gewoon verplicht fietsen! Dat levert na veel praktische bezwaren wel € 150 op. Dus nog € 300 te gaan.

De tweede stap is de ondersteuning van familie schrappen. Dit kan ik theoretisch goed beredeneren maar in de praktijk zou ik dit heel moeilijk vinden. Van de € 300 gaat er weer € 125 van af. Nog € 175 te gaan.

Zakgeld is makkelijk te schrappen en kleedgeld is te halveren. Bij elkaar is dat een besparing van € 50. Nog € 125 te gaan.

Giften en alle abonnementen opzeggen dat levert een besparing op van € 68 + € 35  = € 103. Nu nog maar € 22 te gaan.

Het wordt steeds lastiger. Ik denk dat ik nog kunt besparen op mijn internetaansluiting € 5. Kleedgeld weer € 5. Boodschappen naar beneden € 5. Verder denk ik op energie bespaard kan worden pas na een investering in zonnepanelen.

Conclusie:
Op € 7 na zou ik de halvering redden. Dat ging makkelijker dan ik vooraf gedacht had. Dat betekend niet dat het makkelijker is om zulke drastische besluiten moet nemen als je daadwerkelijk in nood verkeerd. Vaak heb je dan te maken met extra kosten naast alle fysieke en emotionele leed.

Reacties

  1. wauw.. alleen onze hypotheek is al 943....
    onze vaste lassten zijn nu 2627 euro.. daar kan makkelijk veel vanaf.. de auto als t echt zou moeten scheelt 220 per maand, de huishoudelijke hulp 160. 50 pinnen hoeft ook niet perse. de boodschappen kunnen minder al sik stop met werken :p (er eten ook 5 opvangkindjes mee met afwisselend ontbijt/fruit/lunch/tussendoor/avondeten), de aflossing voor duo kan van 100 naar 60, de storting naar binck kunnen we stopzetten 100, en ook t sparen voor jaarpremie ipv maandelijks voor de zorgverzkeering kan stoppen 150... maakt totaal 720 wat evt minder kan als t echt zou moeten..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een mooi experiment (als er geen noodzaak is) je merk dan ook wat je echt belangrijk vind. Zo zie je maar dat je € 720 kunt besparen als het echt zal moeten.

      Verwijderen
  2. Wat een leuk experiment zeg! En heel geruststellend lijkt me om te zien dat je het zou kunnen redden. Die 7 euro lukken dan ook wel lijkt me.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vast wel! Het denkproces is leuk aan dit experiment want er is geen noodzaak. Je word heel goed bewust wat je belangrijk vind. En het bijeffect voor mij is dat ik dankbaar ben met wat ik heb.

      Verwijderen

Een reactie posten