Doorgaan naar hoofdcontent

Eindelijk is mijn WOZ bekend.

De factuur gemeente belastingen
In mijn gemeente zijn ze nooit zo snel. Het duurt altijd tot eind februari voordat de WOZ waarde bekend is. Ik was benieuwd toen ik een mailtje zag dat er in mijn overheid een bericht van de gemeente staat. De tarieven werk ik altijd in oktober/ november al bij in mijn Excel bestand. Want in de november vergadering worden de belastingen vastgesteld in de gemeenteraad. In de notulen en documenten kun je de nieuwe tarieven vinden. Er waren geen verrassingen. Alles klopte keurig. En eindelijk vond ik het bedrag wat ik nog niet kon weten. Met hoeveel is mijn woning gestegen? Ik had mij al rijk gerekend maar dat viel tegen. Het bedrag was gelijk €212.000. Eerst baalde ik een beetje maar al snel zag ik ook de voordelen. Hoe lager deze waarde hoe minder belasting ik moet betalen.

Taxatieverslag
Bij andere lees ik nauwelijks iets over een taxatieverslag al jaren bekijk ik mijn taxatieverslag. Eerst moest ik het opvragen bij het gemeentehuis tegenwoordig staat het gewoon in mijn-overheid onder het kopje mijn gegevens wonen en dan WOZ.

Er wordt een vergelijking gemaakt met 3 vergelijkbare woningen. Bij mijn zijn er 3 vergelijkbare woningen geselecteerd.

Woning 1:
Verkoopprijs: € 298.500
WOZ waarde: € 284.000

Woning 2:
Verkoopprijs: € 256.500
WOZ waarde: € 246.000

Woning 3:
Verkoopprijs: € 212.500
WOZ waarde: € 211.000

De eerste 2 woningen zijn wat groter en luxer. Het laatste woonhuis is direct vergelijkbaar met mijn woning en blijkbaar is hierdoor mijn woningwaarde niet gestegen. Ik vind het prima en ga geen bezwaar maken.

Reacties

  1. Wat een geluk voor je! Bij ons is de WOZ waarde met een ton vermeerderd! Leuk voor als je je huis wilt gaan verkopen, maar niet voor ons omdat wij gepland hadden nog 20 jaar er te blijven wonen. ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe de WOZ tot stand komt dat blijft voor mij een mysterie. Jammer dat je waarde zo snel is gestegen. Wel grappig voor op papier maar absoluut niet leuk om overal meer te betalen. Wellicht kun je nog bezwaar indienen.

      Verwijderen
  2. Bij ons is er een huis duurder en zijn er 2 goedkoper volgens het taxatieverslag in Mijn Overheid.
    Onze WOZ is gelijk gebleven op 195000, maar de ozb is naar beneden gegaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De OZB is iets naar beneden gegaan. Maar de rioolheffing weer meer als dat de OZB naar beneden is gegaan. Per saldo betaal ik ongeveer € 10 meer.

      Verwijderen

Een reactie posten