Doorgaan naar hoofdcontent

Uitschrijving hypotheekregister



Afgelopen vrijdag ontving ik een brief van de notaris waar ik in oktober geweest ben. In de envelop zat een brief en een bewijs van uitschrijving van het hypotheekregister van het kadaster en een factuur € 95. Afgelopen maandag heb ik het blij overgemaakt. Nu is het echt mijn huis. Niemand ben ik meer geld verontschuldigd. Ik hoef (bijna) niet meer te werken voor de bank op de bankkosten na van de betaalrekening. Mijn grote doel is dus behaald. Geluk zit niet in geld maar het gevoel van schuldvrij is top. Blijf dus gewoon aflossen geef niet op. Zit het even tegen pas je plan minimaal aan en ga gewoon weer verder. Hoe minder afhankelijk je wordt hoe meer vrijheid staat er tegenover.

Ik kwam eens het volgende stappenplan tegen naar die financiële onafhankelijkheid:

De 7 Stadia op weg naar Financiele Onafhankelijkheid

Punt 0 – Financiële Afhankelijkheid 
Financieel afhankelijk van anderen om in je basisbehoeften te voorzien. 

Punt 1 – Financiële Solvabiliteit 
In staat om aan je verplichtingen kan voldoen, je inkomen is toereikend voor je kosten 

Punt 2 – Financiële Stabiliteit 
Niet alleen in staat om aan je financiële verplichtingen te voldoen, maar ook in staat om een buffer op te bouwen. De buffer zorgt ervoor dat je ook onverwachte kosten kunt dragen. 

Punt 3 – Schuldenvrij 
De enige echte manier om compleet onafhankelijk te kunnen worden is om jezelf vrij te maken van schulden. 

Punt 4 – Financiële Veiligheid 
Beschikking hebben over genoeg passief inkomen om in je basisbehoeften te voorzien. Je bent dan niet meer compleet afhankelijk van je betaalde baan. 

Punt 5 – Financiële Onafhankelijkheid 
Genoeg passief inkomen genereren om je huidige levenswijze te kunnen financieren. 

Punt 6 – Financiële Vrijheid 
Genoeg passief inkomen genereren om te leven zoals je altijd al hebt willen leven. 

Punt 7 – Financiële Overvloed 
Zoveel vermogen hebben dat je niet meer weet wat je er mee aan moet.

Aan de hand van dit stappenplan heb ik stap 3 afgerond. En ga ik starten met stap 4. Stap 5 is wat mij betref het einddoel. Stap 4 ga ik doen door te starten met beleggen. Ik heb daar inmiddels veel overgelezen en geleerd. Ik begin klein, want ik wil dan ook testen of ik dit mentaal aan kan. Ik denk namelijk van wel maar ik zou niet de eerste zijn die zichzelf fors overschat. Bij stap 4 heb ik een inkomen nodig van ongeveer € 300 per maand. Je hebt ongeveer 25 x het jaarbedrag nodig om van het rendement (4%) te kunnen leven. Dat is dus € 90.000. Ik geloof dat ik dan nog even moet gaan sparen en beleggen. Het is echt wel een haalbaar bedrag. Ik ben volop aan het plannen maken en ben er nog niet helemaal uit. 

Reacties

  1. Gefeliciteerd!! En ook mooie lage kosten voor je basisbehoeften moet ik zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de felicitatie. Nu zijn de basiskosten een schatting. Eten, kleding, zorgverzekering en energie.

      Verwijderen
  2. Gefeliciteerd! Lijkt mij heerlijk hypotheekvrij en verder lage basisbehoeften.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je felicitatie. Basis kosten zegt niet zoveel. Het gaat om het totaal plaatje. Ik ben bezig met de bregroting van 2018. Dat geeft denk ik een reëler beeld dan alleen de basiskosten.

      Verwijderen
  3. Proficiat! Wat een verschrikkelijk mooi moment! Geniet van de vrijheid! En succes met het behalen van de volgende stap(pen)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt? Is Eur 300,- genoeg passief inkomen om je levenswijze te financieren? Boodschappen, zorgverzekering, OZB, telefoon, internet, water, energie, verzekeringen, vervoer enz. Dat kan allemaal van slechts Eur 300,- per maand? Klinkt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, helaas lukt dat niet. Bij basiskosten denk ik aan eerste levensbehoeften. Eten drinken € 100. Zorgverzekering. € 70 Gas, water licht € 86 en kleding € 50 dus iets meer als € 300. Begin januari hoop ik een nieuwe begroting te publiceren dat geef je inzicht in het totaalplaatje.

      Verwijderen
  5. Wauw wat een heerlijk gevoel moet dat geven. Goed werk. Gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een klapper, van harte hoor.
    Je hoeft je niet te verontschuldigen voor deze knappe prestatie, maar waar is dat uitschrijven eigenlijk goed voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je felicitatie!
      Het uitschrijven was voor mij het definitief afscheid nemen van de hypotheek. (Het recht om mijn bezit te verkopen als ik de lening niet en of tijdig betaal). Het is voordelig om zelf de notaris te kiezen voor het uitschrijven anders gebeurd het bij het moment dat de woning wordt verkocht. Je hebt als verkoper meestal niet de keus voor de notaris. Door zelf een notaris te kiezen is het voordeliger. De goedkoopste doorhaling van de hypotheekakte is € 90 en de duurste € 519. Dus het wel de moeite waard om zelf te kiezen.

      Verwijderen

Een reactie posten