Doorgaan naar hoofdcontent

Ja is nee en nee is ja.


Afgelopen week had ik een cursus over communicatie. Gezellig met 10 collega's opgepropt in een benauwde vergaderruimte. Ik heb altijd een beetje een lief haat verhouding met verplichte bijscholing. Het was een goede trainer en echt de moeite waard. Op een gegeven moment ging het over grenzen aangeven. Dat is ook een probleem in mijn sector. Waar niet? En toen kwam de volgende zin: Ja is nee en nee is ja. Die zin raakte mij. Voordat ik dat ga omschrijven eerst de achtergrond.

Ja is ja
Zo'n type ben ik. Afspraak is afspraak. Zeg je ergens ja tegen. Dan moet je het ook doen. Gaat het echt niet dan wil ik je wel helpen. Gaat het bij mij niet dan vraag ik niet om hulp. Gelukkig leer ik dat ook wel inzien dat je milder mag zijn voor jezelf en een ander. Toch ben ik iemand die werkt vanuit een visie naar mijn doelen. De keuze die ik daarbij maak worden zorgvuldig afgewogen.

Nee is nee
In nee zeggen ben ik niet zo goed. Toch ga ik het steeds beter leren zeggen. Ik krijg daar ook steeds meer ervaring in. In de afgelopen paar maanden heb ik telkens studenten aan de deur voor een goeddoel. Ze moeten altijd een maandelijks bedrag hebben. Dit zijn voor mij situaties waarin ik nee zeggen kan oefenen.  Ook merk ik dat je bij het ouder worden beter kunt inschatten of iets bij je past. Ik vraag tegenwoordig altijd door als ik benaderd wordt voor een taak of opdracht. Waarom kom je bij mij? Het voordeel is dan dat je even tijd heb om na te denken en met de vraagsteller kan meedenken voor een oplossing en dat werkt beter dan alleen botweg nee zeggen.

Nee is ja en ja is nee.
Eindelijk bij de zin waarom het draait. Ik zal een voorbeeld geven. Je wordt gevraagd door een interessante voor een vrijwilligersfunctie die goed past bij jou als persoon. Zeg je ja dan ben je een vrijwilliger en de persoon en organisatie zijn vaak oprecht dankbaar. Door ja te zeggen zeg je nee tegen je partner en of kinderen. De tijd en aandacht kun je niet altijd en overal uitdelen. Zo is het ook met geld. Koop je het 1 dan kies je er ook voor om niet het ander te kopen. Het is heel simpel maar ik had er nog nooit zo tegenaan gekeken. Het maakt het voor mij makkelijker om een afweging te maken. Daarom wilde ik dit met je delen doe er je voordeel mee.

Reacties

Een reactie posten