Vanaf 2003 heb ik een mobiele
telefoon. Sinds die tijd ben ik klant bij T-Mobile voor mijn prepaid toestel. De
tarieven van het bellen zijn per augustus verhoogd naar € 0,20 per minuut. Dit
is voor mij de aanleiding om eens te gaan kijken voor een overstap. (Dit artikel is #nospon!)
Huidig belgedrag
Op dit moment bel ik het meest met
mijn iPad met behulp van Skype. Dit kost ongeveer € 0,03 per minuut en nog een
klein beetje startkosten. Soms gebruik ik WhatsApp maar de kwaliteit is vaak
net niet goed genoeg. Ik heb ook nog een vastenlijn met een VoIP verbinding.
Die vind ik ook te duur. Ik bel alleen met mijn smartphone voor noodgevallen.
Wat heb ik nodig
Met mijn smartphone wil ik graag
prepaid houden. Dit is voor mij de goedkoopste manier. Ik vind het zonde van
het geld als ik belminuten betaal en niet gebruik. Ik bel weinig en sms't nog
veel minder en gebruik alleen data als ik in het buitenland ben. Dat is meestal
1 week per jaar. Een prepaid databundel kost dan € 4,95. Prima wat mij betref.
Nu beschik ik thuis en op mijn werk over WiFi. Zelden heb ik een situatie
waarbij ik graag wel over data beschik. Toch heb ik een paar keer per jaar wel
een paar van die momenten. Zeker omdat ik vaak werk met WhatsApp.
Zoeken en vergelijken
Op de website bellen.com heb ik
gezocht en ik kwam uit op Bliep. Nu heb ik al eens eerder gekeken en dat
verbaasde mij niet dat ik weer uit kom bij die betreffende provider. Een minuut
bellen kost € 0,05 en data kun je per dag kopen. Het is relatief duur maar voor
mijn gebruik genoeg. Toch kan ik omdat ik zelden gebruik zal maken op deze
manier per dag een databundeltje kopen. De goedkoopste versie is € 0,25 voor 10
MB en de duurdere versie € 0,50 voor 67 MB.
De overstap
De overstap verliep soepel. Ik heb de simkaart via de website besteld en die werd binnen enkele werkdagen geleverd. De kosten waren € 10 en dat geld kreeg je 'terug' als beltegoed. Eerst activeren door de simkaart in het toestel te doen. Dan met een SMS bevestigen. Toen pas kon ik mijn nummerbehoud aanvragen. Ik wist dat het mogelijk was maar niet precies hoe het werkte. Door in te loggen op mijn account was het eenvoudig geregeld. Na een dag kreeg ik van mijn provider door dat het nummer de volgende dag overgezet kon worden. Dit is 2 dagen later gebeurd. Halverwege de dag had ik geen bereik meer en heb ik de simkaart omgezet. En toen werkte alles. Heerlijk eenvoudig geregeld zonder gedoe!
Duurder
Een voordeel van T-Mobile was dat
je bij gebruik van je toestel je beltegoed geldig blijft. Je hoefde niet op te
waarderen. Dat moet nu wel bij Bliep elke 6 maanden moet ik € 10 opwaarderen.
Nu ga ik alleen maar bellen met mijn smartphone en stijgen mijn belkosten.
Gemiddeld verwacht ik minder kosten te hebben aan data. Per saldo ben ik nu €
1,67 per maand kwijt. Daar kan geen abonnement tegenop.
Reacties
Een reactie posten