Doorgaan naar hoofdcontent

Gemeente heffingen 2019



Sinds een paar weken ben ik bezig met een nieuwe manier van begroten. Dat is geen spectaculaire bezigheid. Wel kwam ik tijdens mijn zoektocht op iets wat ik met jullie wil delen.

Als politiek liefhebber die (n)ooit in de politiek gaat. Volg ik altijd de agenda en vergaderstukken van de gemeenteraad. Nu ik bezig ben om een beter budgetsysteem te maken kwam ik bij lezen van de stukken de nieuwe tarieven voor de belasting tegen. Zoals je weet maakt de gemeente wetten. Die heten verordeningen. Het college van Burgemeester en Wethouders laten hun ambtenaren de belastingen doorrekenen in overeenstemming met het gevoerde beleid. Dan gaan die stukken naar de gemeenteraad. Vaak heb je in september en oktober al inzage in de stukken. Vaak worden ze eerste besproken en toegelicht in een commissie vergadering en later is het een formele stemming in de gemeenteraad zodat de veroordeling tijdig in het wetboek wordt opgenomen.

De tarieven kun je gebruiken voor je begroting. De afvalstofheffing, rioolheffing zijn vaak standaard bedragen. De OZB hangt af van hoeveel je huis waard wordt gevonden door de overheid. Ik vond een percentage van de gemiddelde stijging. Dus heb ik voorlopig aangenomen dat mijn woning evenveel meer waard wordt als het gemiddelde. De exacte prijs weet ik pas in februari. Aangezien ik de begroting al in december maakt ben ik blij met deze cijfers zodat ik het budget mooi passend kan maken.

Reacties