Doorgaan naar hoofdcontent

Vakantiegeld tijd voor een hapje en drankje moment.


Eind vorige week ontving ik mijn vakantiegeld. Een moment om dankbaar te zijn. En dat ben ik niet altijd geweest.

Betaald verlof
Begin 20e eeuw werd voor het eerst betaald verlof ingevoerd. Je kreeg alleen betaald als je arbeid levert. Als je een dag of week vrij wil dan had je uiteraard toestemming nodig en kreeg je niets betaald want je had niet gewerkt. Mijn oma verteld ooit eens een verhaal dat haar ouders bij een begrafenis van een rijke boer geld kreeg bij de begrafenis. Dat was een compensatie voor verlof. Dat was toen heel normaal dat je dat deed als je tenminste vermogend was. Gewoon een stukje zorg naar elkaar want niet iedereen kon een dagloon missen. Rond 1910 werd het betaalde verlof ingevoerd. Een enorme luxe gewoon een dag vrij net als de zondag maar dan kreeg je gewoon doorbetaald.

Invoering vakantiegeld
Na de tweede wereldoorlog kwam het vakantie geld in opkomst het werd telkens verhoogd tot eindjaren 80 voor de meeste mensen in loondienst ontvangen 8% extra loon voor vakantie geld. Dat is bijzonder. Je krijgt vrij van je baas en die betaal je gewoon door en betaald (bij wet verplicht) ook nog extra geld om op vakantie te gaan. Bij wijze van spreken ging heel Nederland op vakantie. Je hebt ook echt typische jaren 60, 70, 80 en 90 vakanties. Als inwoners gingen we steeds verder op reis en steeds vaker op reis.

Mijn vakantiegeld
Het vakantiegeld 1405van dit jaar heb ik deels al besteed. Ik betaal hiervan mijn nieuwe laptop van € 602 en de gemeente heffingen van € 534  de rest van € 269 gaat naar mijn spaarrekening. Op je loonstrook zie je elke maand dat het bedrag wat mijn werkgever spaart om in mei als vakantie geld uit te keren. Sommige werkgevers betalen dit ook maandelijks. Ik vind het wel fijn dat mijn werkgever het één keer per jaar uitbetaald. Anders ga je het toch zien als verkapt loon of is het stiekem al zo.

Verkapt loon
Het is echt bijzonder dat we zowel betaald verlof krijgen als een extra vakantie toeslag. Toch vraag ik mij af of dit niet ten koste is gegaan van de loonontwikkeling. Door alle regelingen heen zijn de werkgevers in het algemeen iets minder snel het loon gaan verhogen. Want werknemers hebben al goede arbeidsvoorwaarden. Dan wordt vakantiegeld verkapt loon. 22% van de werknemers gebruikt het voor financiële doelen. Rekeningen betalen, hypotheek aflossen of om te sparen. Ik val ook onder deze categorie. Ik vind het moeilijk punt want ik denk iets waar te nemen zonder dat ik steekhoudend bewijs heb. Alleen weet ik van de econoom Thomas Piketty uit zijn boek: kapitaal in de 21e eeuw. Dat het rendement op vermogen groter is dan het rendement op arbeid.

Dankbaar
Soms ben ik zo aan het calculeren dat ik het niet meer dan normaal vind dat mijn loon  of vakantiegeld gestort wordt. En ik wel er echt even bij stil staan dat ik oprecht dankbaar ben dat ik de afgelopen maand in goede gezondheid mijn werk mocht doen en beloond worden hiervoor. Dus voortaan even een hapje en drankje erbij als mijn loon word bijgeschreven.


Reacties