Doorgaan naar hoofdcontent

Betaalpas story


Een witte envelop werd er bezorgt met een nieuwe betaalpas van mijn bank. Het was dus weer tijd voor een nieuwe. Bij de eerst volgende betaling heb ik hem uitgeprobeerd en hij werkte prima.

Hoe het is begonnen
Toen ik nog een kind was hebben mijn ouders een NMB spaarrekening geopend. Dat was nog een met een handgeschreven spaarboekje. Ik weet nog dat ik het sparen echt een beleving vond en vind dat stiekem best jammer dat de kinderen dat nu moeten missen. Je kwam dan met je ouder bij een loket en dan mocht ik de gespaarde munten en soms biljetten en het boekje in het laatje doen. De mevrouw achter een dikke ruit haalde een hendel over zodat het laadje verschoof en zij erbij kon. Dan werd het geld geteld en genoteerd in het boekje en op een grootboek van de bank. Toen ik 18 werd had ik een pinpas nodig. De NMB bank was toen allang opgegaan in de ING BANK en ik kon met die oude rekening niet pinnen. Ik vroeg dus toen mijn eigen betaalrekening aan voor een pinpas.

Veranderingen chipknip
Er zijn nog best een aantal veranderingen geweest sinds mijn eerste pasje. Volgens mij ben ik nu begonnen aan mijn 6e pasje. Van één pas heb ik geen gegevens meer. Mijn eerste pas was blauw met op de achtergrond het hoofdkantoor van de bank. Het was een EUROPAS rond die tijd begon de start van het eurotijdperk. Alle namen zat wel iets in met het woord euro dus ook het pasje. Ook staat er een chipperlogo op. De eigenlijk eerste digitale munt die via een apart apparaat kon opladen. Ik heb er ooit nog guldens opgezet en die staan er blijkbaar nog op. Alleen kan ik er niets meer mee. Ik heb naast het opladen 1 keer betaald bij een parkeerplaats. Bij de andere passen staat het chipkiplogo alleen vermeld. En op mijn nieuwe pas niet meer want sinds 2015 is er geen chipknip meer.

Verandering handtekening
Nu ik mijn pasjes toch aan het vergelijken ben valt het op dat er ook geen strookje meer is voor een handtekening. Ook de kleur en namen zijn verander. Mijn 2e of 3e pas is een wereldpas. Dat was toen blijkbaar de trend. Nu moet je aangeven als je buiten de EU bent in je bankomgeving anders kun je geen betalingen doen. De kleur was al doorzichtig oranje. De ander passen zijn allemaal oranje met ING betaalpas erop.

Verandering contact loos
De laatste verandering is het contactloos betalen. Ik gebruik het vaak en vind het handig. Ik pin zoveel mogelijk. Het contactloos betalen is onveiliger omdat iedereen een bedrag kan pinnen. Ik betaal beste vaak met pin en vind het wel veiliger want je hebt minder kans dat er op je vingers word gekeken.

Maestro
In de brief van de bank las ik dat er twee soorten passen zijn. 1 met een maestro logo en 1 met een V pay. Ik ben nog nooit buiten de EU geweest maar in sommige landen schijnt dat uit te maken. Op mijn pas staat het maestro logo dat heeft er op al mijn passjes gestaan. Wat ook nieuw is dat er nu gewoon opstaat dat het de debit-kaart is. Ik kan de komende jaren hopelijk weer vooruit.

Reacties