Doorgaan naar hoofdcontent

Opruiming!

Heel even twijfelde ik. Zou ik een boek kopen van Marie Kondo? Nee, dat ga ik niet doen. Inmiddels is er zoveel geschreven en gevlogd over de opruim goeroe. Ik heb een goed onderzoek gedaan daarna mijn mouwen opgestroopt.

Garderobe
Vorig jaar heb ik geld en tijd aan mijn garderobe besteed. Nu ben ik gaan starten met mijn garderobe bij werken in. In 2014  2016  en 2017  ben ik al intensief bezig geweest met dit onderwerp. Ik ben blij hoe het nu georganiseerd is, maar wat goed is kan altijd nog beter. Ik heb mijn kast niet eerst helemaal leeg gemaakt. Wel heb ik stuk voor stuk gekeken of ik het gebruik en mooi vind. Een volle doos kleding verdween in een verhuisdoos. Dat had ik niet verwacht. Dus deze actie is wel goed. 

Woonkamer
Nu heb ik nauwelijks opslag in mijn woonkamer. Dit project is vooral de boekenkast. Die was te vol. Er is nu een selectie gemaakt van boeken die naar de studiekamer gaan. Ook heb ik nu een rijtje boeken die ik nog moet/ wil lezen. De lades is een ander verhaal. Alle troep is weggegooid. De kaarsen en enkele woonaccessoires blijven. De kaartendoos moet ik nog uitzoeken en aanvullen.

Keuken
Dit is vooral alle keukenkastjes leegmaken en schoonmaken en 90% kan zonder uitzoekwerk terug. Ik ben redelijk kritisch op mijn huishoudelijke spullen. 10% krijgt extra aandacht. Gebruik ik het nog? Wil ik het artikel vervangen? De voorraadkast is lastig omdat ik met koken bezig bent met experimenteren om nieuwe dingen te proberen. Dan koop je ook producten die je later nooit meer gaat gebruiken.

Overloop
Ik heb de luxe van 2 inbouwkasten op de overloop. Daar staan mijn medische dingen en huishoudelijke voorraad. Lampen, batterijen en vlag. Ook een aantal woonaccessoires en gezelschapsspellen liggen daar. Ook oude apparaten die ik (nog) niet wil weg doen. En weer een doos voor de kringloop en een doos met kleding voor de kleding container.

Studeerkamer 
Dit mijn probleemkamer. En dat heeft een reden. Toen ik verhuisde naar dit huis. Werkte ik fulltime en studeerde parttime. Deze kamer was eerst opslagkamer. Ik wilde mijn huis netjes hebben. Dus 1 ruimte voor alle troep en opslag. Later is dit stap voor stap weg gewerkt. Maar alle rommel in mijn huis gaat toch op een of andere manier naar de studeerkamer. Dus dat wordt regelmatig een rommelhok. Naast een groot werkplek een een relaxfonttuil staat er een boekenkast en een inbouwkast. Alles is vol geraakt in de afgelopen jaren. Hier is fors geruimd 3 groten bakken oud-papier. Een verhuisdoos vol boeken voor de kringloop. Dit doet mij wel een beetje pijn maar het was gewoon nodig. Ik ga toch echt geen extra kast kopen op dingen te bewaren die je nooit meer ga gebruiken. Wat waren dit intensieve uurtje maar heerlijk nu alles schoon en klaar is.

Archief
Dit onderdeel moet nog worden uitgezocht. Blaadje voor blaadje. Dossier voor dossier. Dat is nog wel wat werk maar Aken en Keulen zijn niet in één dag gebouwd. Ik ben even klaar met opruimen en dat archief ga ik later aanpakken. Want het is super belangrijk als je snel dingen kunt vinden en weer opruimen en aanvullen. Ook mijn bestanden moeten nog een keer opgeruimd worden.
Het is heerlijk nu een kast open te doen nu dit zo grondig aangepakt is. Want overal is er een beetje ruimte. En van de laatste 2 acties maak ik een projectje zodat ik stap voor stap kan aanpakken.

Reacties