Doorgaan naar hoofdcontent

Het regeerakkoord


Eindelijk was ie er dan. Het nieuwe regeerakkoord. Veel was er al bekend geworden afgelopen week. Ik heb het gisterenmiddag gedownload en door gebladerd. Er zijn best een paar punten waar ik blij van word en er zijn natuurlijk ook mindere punten. Wat mij opvalt is dat het op een goed document is. Er zijn grote verschillen en doordat er 4 partijen zijn. Hebben ze wat mij betref een goed document om te starten. Een paarpunten wil ik even uitlichten.

  • Waar ik blij van wordt is dat er maatregelen worden genomen rond mensen met schulden. Juist al die partijen die verdienen aan andermans problemen mogen wat mij betref aangepakt worden. 
  • De individuele leerrekening lijkt mij een goed initiatief. Op mijn werk maak ik al jaren gebruik van mijn scholingspotje.
  • Het pensioenverhaal vind ik nog te vaag. Goed dat er eens nagekeken wordt. Misschien wordt het iets overzichtelijker voor mij.
  • Er komt ook iets dat pensoengeld in je woning mag worden gestopt. Voor mij niet meer nodig.
  • Er komt een vlaktaks met 2 tarieven. Duidelijk en transparant. Meer werken wordt meer beloond.
  • De lage BTW stijgt 3%.
  • Het grootste dingetje is de afschaffing (20 jaar afbouwen) over het eigenwoningforfait. Ik vind dit niet leuk. Ik heb net mijn huis afgelost. Maar tegenover andere maatregelen en de geleidelijke afbouw hoop ik dat de gevolgen gaan meevallen.

Reacties