Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom schulden vrij?


Op mijn blogje van vorige week vroeg Astrid over mijn beweegredenen. Als ik het goed samenvat was de vraag. Waarom zou je als alleenstaande zonder partner en kinderen gaan aflossen. Ben je dan niet vooral bezig voor je nabestaanden? En waarom ik heb gekozen voor eerst af te lossen en dan pas de verbouwing.

Ooit zat ik op een zaterdagochtend een krantje te lezen (iets wat ik vrijwel elke zaterdag doe) en ik las een artikel over mensen die schuldvrij leefden. Ze leefden in Amerika en hadden net zelf een nieuw huis gebouwd. Ik raakte in een soort extase. Ik was in de tijd bezig met een studie. Daarnaast werkte ik al jaren en deed mijn studie naast mijn baan. Ik heb toen denk ik besloten om nooit te gaan lenen. Het leven ging verder en toen werd het 2011. Het moment dat ik een huis ging kopen.

Doordat ik al jong ben gaan werken en lang thuis bij mijn ouders gewoond heb. Had ik een leuk potje gespaard. In 2011 stond ik voor de keus een huis kopen met of zonder hypotheek. Het liefst een huis zonder. Maar dan werd het een appartement op een voor mij niet leuke locatie. De appartementen verkochten heel slecht zeker in die periode. Ik vond het lastig en ben toen gaan opschrijven wat ik nu precies wilde. Ik kwam tot de conclusie dat ik 3 grote wensen had.
  1. Een tuin. 
  2. Wonen in mijn eigen dorp / gemeenschap.
  3. Een eigen garage
Door op een andere manier te denken kwam ik uit op de woning die ik gekocht heb. Ik kon dit niet zonder hypotheek betalen en kon en wilde ook niet nog langer bij mijn ouders wonen. Alleen ik moest dan wel een hypotheek afsluiten. Ik heb daar toen de afweging gemaakt om eerst ergens gaan wonen op een niet fijne locatie en daarna weer te verhuizen of een passende woning kopen met een schuld. Ik heb toen toch voor dit huis gekozen. Vooral omdat het zo bij mij past. Ik vind het echt heerlijk wonen en voelde mij er ook snel thuis. Dat vind ik zeker voor een alleenstaande erg belangrijk. De schuld werd een lineairehypotheek van € 75.000 voor 20 jaar.

Aangezien ik in 2011  naast mijn werk studeerde en nog stage liep en ook nog ging verhuizen. Heb ik bewust alleen aangepakt wat ik echt nodig vond. Dat was vooral schilderwerk en alle vloeren vernieuwd. Mede door het feit omdat ik geen tijd had heb ik nooit de overweging te gemaakt om alles helemaal te gaan verbouwen. Eerst maar eens wonen in een huis dan weet je beter wat je wil en wat eventueel praktisch is.

Na de aankoop en verhuizing bleef het mijn wens om schuldvrij te leven. Gewoon vrij. Niet afhankelijk van een bank of financiële instelling. Maar de wens om geen hypotheek was er al voordat dat ik hem afsloot. Ik was wel voor extra aflossen maar wist  nog onvoldoende hoeveel geld ik zou overhouden. Dat liep beter dan gedacht. In 2012 kon ik de maximale 10% van de originele hypotheeksom extra aflossen.

Dan het punt van de nabestaande. Soms denk je wel eens. Als mij iets overkomt wat dan. Ik ben zeker niet bezig voor mijn nabestaande. Ik wil gewoon de vrijheid om mijn eigen keuzes te maken. En niet alvast grote uitgave doen en dan later met rente afbetalen. Dit is wel een goed punt om eens serieus werk van de maken.

Reacties

  1. Hai, dank je wel dat je dit met ons wil delen. Ik vind het een mooie overpeinzing, dat wat je met ons deelt. Nog voordat je je huis kocht had je al de sterke behoefte om dit schuldenvrij te doen. Een mooie start van je leven in je eigen huis. Jij draait het om. Eerst aflossen en dan sparen om te verbouwen. Ik vind het mooi dat je dit al zo vroeg wist, waardoor je er ook echt naar kunt leven. Grtjs, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten