Doorgaan naar hoofdcontent

Nostalgie bij de kapper.


Keurig op tijd kwam ik aan. Ik herinnerde de 'opmerking' van de vorige keer. Ik was iets te laat en er werd even naar de klok gestaard. Dat vind ik een mooie manier van communiceren. Zonder negatieve opmerkingen was de boodschap helder. Ik baal er ook van en probeer echt op tijd te zijn bij mijn afspraken. Die keer was het gewoon niet gelukt. Ik baal er al helemaal van als ik tekst en inleg moet gaan geven. Dus ik waardeerde deze manier van communiceren.

De stoel was nog maar net leeg. Het haar was al weggeveegd. De stoel in de zaak is echt heel oud en geeft mij altijd een positieve herinnering. Als kind werd ik erin gehesen en zat dan op een verhoging. Mijn benen slungelde altijd een beetje. Samen met mijn vader ging ik ernaar toe zonder een afspraak te maken. Soms zaten we lang te wachten. Voor mijn gevoel uren, maar ik vond dat niet vervelend. Ik kan niet herinneren dat we een keer weg zijn gegaan omdat we te lang moesten wachten. Mijn vader was altijd rustig en ik heb die eigenschap van hem geërfd. Het leukste vond ik altijd de föhn. Thuis hadden we er geen en dat was een soort beleving. Bij het zien van die stoel denk ik altijd aan die fijne dagelijkse herinneringen. Gewoon het vader zoon momentje samen wachten op een knipbeurt.

Als puber vind je dat stom en ben ik ook naar een andere kapper gegaan. Eén waarbij ik riep dat die veel beter was. Later ging die kapsalon anders werken. Dan waren ze even bezig met klant a en dan weer even met klant b soms werd er tussendoor ook nog gewerkt aan klant c. Ik heb tot de dag van vandaag nooit de reden van deze werkwijze begrepen. Ik wil best even wachten. Maar als je gaat knippen blijf je bij dezelfde persoon! Toen ik ouder werd ben ik gewoon weer terug gegaan naar de oude herenkapsalon.

De relatie met de huidige kapper is wisselend. Soms vertellen we elkaar hele verhalen en soms zwijgen we en wordt er nauwelijks een woord gewisseld. Ik hoef nooit te vertellen hoe ik het wil hebben. Gewoon knippen? Ja. En soms is dat ons hele gesprek. Nu ga ik ongeveer 6 keer per jaar naar de kapper. Soms is het een heel gedoe om een afspraak te maken. Nu met mijn smartphone bel ik gewoon onder werktijd. Anders is het altijd een gedoe. Als ik klaar met werken ben is hij niet meer bereikbaar. Als laatste de kosten. Die stijgen bijna elk jaar een beetje. Het huidige tarief is € 17,50. Het is een vakman! Volgens mij een redelijk tarief. Per jaar kost mij dit € 105. Het kan goedkoper, maar ik betaal graag een beetje voor de nostalgie.

Reacties