Doorgaan naar hoofdcontent

Wat kost het lidmaatschap van de politieke partijen?

De stembussen zijn nu open. Ik hoop ook vandaag te gaan stemmen maar dat wordt wat later ik ga eerst naar mijn werk. Nu de politiek zo het nieuws beheerst zocht ik naar een geschikt onderwerp om over te bloggen. Ik ben best wel iemand die zich bezig houd met politiek. Als conservatief past mijn profiel binnen in verschillende partijen. Helaas hebben we geen conservatieve partij. Ik ben wel eens lid geweest van een partij en toen heb ik dat na een paar jaar weer opgezegd. Sinds een paar maanden ben ik weer lid geworden. Dat bracht mij gelijk op een idee om een overzichtje te maken van hoeveel leden een landelijke partij nu heeft. Dat zijn er schrikbarend weinig. Het CDA heeft de meeste leden en de PVV het minste omdat je daar geen lid van kan worden.

*peildatum 1-1-2017
Partij leden aantal*
CDA                 48.775
PvdA                 46.162
SP                 39.559
SGP                 30.122
VVD                 26.497
D66                 26.284
ChristenUnie                 23.695
GroenLinks                 23.390
PvdD                 12.866
50PLUS                    6.180
Denk                    3.625
VNL                    2.000
Vrijzinnige Partij                       310
PVV                            1

Toen ik bezig was met dit onderzoekje ben ik gelijk nagegaan hoeveel het lidmaatschap nu kost. Ik blog tenslotte over persoonlijke geldzaken.

 Daarbij heb ik een paar regels gehanteerd.

  • Een landelijke partij die nu al in de Tweede Kamer zit.
  • Het minimumtarief
  • Prijs per jaar
  • 1 persoon van 35 jaar.
  • Wonend in een gemeente waar de SGP raadsleden heeft.
Sorry, ik heb het niet verzonnen die partij hanteren echt de meest vreemde constructies voor een simpel lidmaatschap. Met deze gegevens in je achterhoofd is de Vrijzinnige Partij het goedkoopste en de VVD het duurste. 


**peildatum 27-12-2016
Partij Ledentarief**
Vrijzinnige Partij  €   12,-
PvdD  €   20,-
SP  €   20,-
GroenLinks  €   24,-
VNL  €   24,-
PvdA  €   24,-
50PLUS  €   25,-
SGP  €   26,50
ChristenUnie  €   52,-
D66  €   60,-
CDA  €   70,-
VVD  € 117,-
PVV  onbekend 

Ik vond het een leuk onderzoekje.Verder kun je van alles vinden van politieke partijen e.d. Persoonlijk ga ik altijd stemmen en vind het ook mijn burgerplicht.

Reacties