Doorgaan naar hoofdcontent

Administratie momentje op zaterdag.

Elke week (meestal op zaterdag) ben ik ongeveer een uur bezig met mijn administratie. Persoonlijk vind ik het leuk om dit te doen. Ik heb mij een manier van werken aangeleerd om goed overzicht te houden. In Excel staan mijn uitgaven vanaf 2014 en inkomsten vanaf 1999. Die werk ik bij, zodat elke cent wordt genoteerd die binnenkomt en eruit ga. Ik maak gebruik van de volgende tabbladen inkomsten, uitgaven, vaste lasten, energieverbruik, hypotheek, spaarplan. Als alles genoteerd is wordt de (digitale) post verwerkt en opgeslagen. Daarna worden de bankrekeningen gecheckt en de rekeningen  ingepland, die betaald moeten worden. Dan zijn we ongeveer 15 minuten verder. De rest van het uur ben ik bezig met randzaken. Mijn inkomsten en uitgave nalopen. Klopt mijn budget nog? Verzekering vergelijken. Verdiepen in indexbeleggen. Wijzigingen van vaste lasten opzoeken en noteren. Lees tussendoor een artikel over belasting e.d. Afgelopen zaterdag heb ik bijvoorbeeld de woz waarde van mijn huis vergeleken met de buurt. Dat levert leuke informatie op. Soms maak ik een rondje langs verschillende websites om aan informatie te komen. Zo ben ik nu vooral bezig met verschillende projectjes zoals een reservering- en investerings rekenmodel te maken. Soms maak ik een verlanglijstje van dingen en wensen. Wat wil ik eigenlijk? Het is ook een moment van reflectie. Het zakgeld was een projectje. Pensioen is ook zo'n project wat ik eens moet gaan noteren en mij erin gaan verdiepen. Regelmatig pas ik dingen aan en ik ben erg blij met mijn overzichten in mijn Excel bestand. Het help mij om beslissingen te nemen voor toekomstige uitgaven en investeringen.

Reacties

  1. Ik had dat soort momenten met mijn hypotheek op zaterdag, ben er niet slechter van geworden. Er zijn ook veel mensen die dat liever niet in het weekend doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten